Vam poder provar una bicicleta elèctrica, un dels mitjans de transport que tindrà cada cop més protagonisme |
En jordi va fer una radiografia dels impactes actuals de la mobilitat urbana a partir de recordar com ha canviat el carrer des de la societat "pre-cotxe" fins als temps actuals. Així, la ocupació per part dels transports motoritzats ha provocat una desplaçament de certes activitats socials (l'oci, el comerç, la socialització...) des del carrer cap a espais especialitzats (centres comercials, espais privats, la llar), de forma que el carrer perd alguns dels seus usos: fem servir menys el carrer per jugar, comerciar, parlar amb coneguts...
Altres efectes del gran nombre de cotxes presents als carrers serien les emissions contaminants i el soroll, amb conseqüències sobre la salut pública, així com els accidents de trànsit.
Cal tenir en compte també que aquest protagonisme del cotxe (el 65% de l'espai públic és seu) contrasta amb el fet que no sigui, ni de lluny, un mitjà de transport a l'abast de tothom: un 46% de la població no té carnet de conduir, i només un de cada tres ciutadans/es es mou en cotxe.
En Jordi proposa, des de la seva perspectiva d'expert en urbanisme i mobilitat, aplicar una nova jerarquia de modes de transport a l'hora de dissenyar les ciutats, en la que el vianant té prioritat, seguit de la bicicleta, el transport col·lectiu i finalment el cotxe. Els principis d'aquesta nova planificació, a més, serien la seguretat, l'equitat, la sostenibilitat i l'eficiència. Plans de mobilitat que concretin objectius de reduccions de trànsit i emissions, amb participació de la ciutadania en el disseny de com ens hem de moure.
Una possible aplicació a Barcelona d'aquests principis, seria una jerarquització dels carrers de la trama de l'Eixample, des d'aquells destinats a mobilitat de llarg recorregut, fins a d'altres d'ús més residencial i pacificats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada