dilluns, 28 de març de 2011

Greenwashing: és realment tan verd tot el que ens volen vendre?

El greenwashing, o marketing verd, és una pràctica cada cop més estesa entre moltes empreses que consisteix en distorsionar la informació del producte de manera que sembli que té un efecte positiu pel medi ambient. D'aquesta manera algunes marques aprofiten que els consumidors cada cop es preocupen més pel medi ambient per augmentar les vendes de productes suposadament "verds", la contribució a la millora ambiental dels quals és sovint qüestionable.


Anunci de la garrafa "ecoligera" de Font Vella, un exemple de publicitat verda enganyosa denunciat per l'OCUC.
Automòbils que aparenten no contaminar gens, companyies elèctriques que sembla que només obtenen energia de fons renovables,... Són exemples clars d'un fenomen publicitari que crea confusió i desconfiança entre els consumidors. Per això, en la darrera activitat de l'Aula Ambiental d'aquest trimestre, ens hem volgut apropar a aquesta realitat i ho hem fet de la mà de Valentina Thörner, publicista i minimalista (valdeoro.org).
Com podem saber si un producte és realment verd o, al contrari, l'empresa està fent publicitat verda enganyosa? Segons la Valentina, un bona manera és tenir clars els "pecats capitals" del greenwashing: el pecat del cost ocult, el pecat de la falta de probes, el pecat de la falta d'informació, el pecat de l'ambigüitat, el pecat de les falses etiquetes, el pecat de la irrellevància i el pecat de la mentida.
Per identificar aquests pecats i ser capaços de diferenciar entre greenwashing i publicitat legítima, cal estar atent i, com a consumidors responsables, fer-nos preguntes: què ens diu realment l'anunci?; qui és qui ho diu?; hi ha algun organisme independent que ho certifiqui?; què significa realment?,... Sovint aquestes preguntes no tenen una resposta fàcil i als consumidors ens falta temps per fer de detectius. Per això la Valentina ens proposa algunes eines que ens poden facilitar aquesta feina:
  • www.goodguide.com és una portal web dels Estats Units creat per un analista de cicle de vida. Té molta informació accessible, entenedora i alhora referenciada amb informes tècnics i articles científics sobre l’impacte ambiental, social i sobre la salut de tot tipus de productes i empreses.
  • Optar per consum de proximitat ens permetrà conèixer més fàcilment la història i l’impacte ambiental real del que consumim.
  • Etiqueta ecològiques: Hi ha moltes etiquetes ecològiques i no totes volen dir el mateix. Una bona eina per aclarir dubtes la trobareu en aquesta guia, on a més d’explicacions de les diverses tipologies, trobareu taules força exhaustives de les etiquetes de contingut ambiental que us podeu trobar en els productes i serveis de consum habitual.
  • Recòrrer a organitzacions de consumidors. L'OCU publica sovint articles sobre màrquèting verd.
  • També hi ha entitats ambientalistes que denuncien males pràctiques publicitaries (Premios Sombra d'Ecologistas en Acción).
  • Comprar en botigues de confiança especialitzades en productes ecològics.
Més informació









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada